Olavi 2022 kevätkirje

Olavin tervehdys Beershebasta

Kun ensimmäisen kerran kuulin Israelin valtiosta, sitä ei ollut vielä olemassakaan — oli vain Englannin hallussa oleva Palestiina, jonne tehtiin ”Pyhiinvaellusmatkoja” Raamatussa mainituille ns. pyhille paikoille. Siellä käyneet olivat haluttuja puhujia eri seurakunnissa, ja monet kirjoittivat myös kirjan kokemuksistaan sellaiselta matkalta. Raamatussa mainitut paikat olivat kiintoisaa luettavaa kaikille. 

Molemmat vanhempani olivat uskossa ja minäkin sain oman Uuden testamentin isältäni, kun olin oppinut lukemaan. Lapsuuden kodissamme ei ollut edes radiota, josta olisin voinut kuunnella Markus-sedän lastentunnit, mutta olin tervetullut naapuriin niitä kuuntelemaan yhdessä naapurin pojan Sepon kanssa, joka oli koulutoverini. Suomi eli silloin vaikeaa aikaa, kun itärajalla käytiin epätoivoista taistelua vihollista vastaan. Suurin osa miehistä oli rintamalla; vain tärkeissä viroissa olevat miehet eivät sinne joutuneet, koska kotirintamallakin tarvittiin ammattimiehiä, jotta sielläkin ”pyörät pyörivät”. Varhaisimmat lapsuusmuistoni ovat siltä ajalta. Harvoja on enää jäljellä sitä sukupolvea, joka on ne ajat kokenut. Jumalan armosta Suomi on edelleen itsenäinen valtio, jossa sen sinivalkoinen ristilippu liehuu itsenäisyyspäivänä. Israelilla on samat värit ja kuusikulmainen Daavidintähti lipussaan. 

Niinpä sattui yhtenä vuonna, kun muistaakseni Suomen pääministerin piti tulla valtiovierailulle Israeliin, että Jerusalemin kaupunki liputettiin sitä varten Suomen lipuilla. Tämä Suomen valtiovieraan matka kuitenkin peruuntui ja liput jäivät useaksi päiväksi salkoon, ja ne olivat edelleen tangoissaan liehumassa Israelin itsenäisyyspäivänä. En muista enää minä vuonna tämä tapahtui. Suomella on ollut jatkuvasti hyvät suhteet Israelin kanssa. Israel on suosittu Raamatun maana suomalaisille matkailijoille ja jotkut heistä ovat kirjoittaneet kirjankin matkastaan.

Valitettavasti COVID-19-virus on pysäyttänyt matkailun koko maailmassa, koska tartunnat ovat näin levinneet helposti maasta toiseen. 20.1.22 Israelin uutisissa ilmoitettiin, että Israelissa on todettu enemmän kuin 6 000 koronatapausta päivässä, jolloin kaikki hoitopaikat olivat tupaten täynnä ja hoitohenkilökunnasta oli kova pula. Niinpä alan ammattilaisia on toistaiseksi kielletty poistumasta maasta! Monet sairastavat tämän COVID-19-taudin lievänä flunssana, joten siihen kuolleita on ollut suhteellisen vähän — noin 8350 henkeä. Tämä virus levisi myös armeijan henkilökunnan keskuudessa. Joka epäilee saaneensa tartunnan, joutuu 5 vrk:n karanteeniin ja ammattilaisen tarkastukseen, voiko hän palata yhteiskuntaan tartuttamatta ketään toista. Rokotuskampanja aloitettiin heti, kun saatiin hankittua rokotteita usealtakin eri lääketehtaalta ja se jatkuu edelleen. Kaikkiaan 17,6 miljoonaa rokotusta on jo annettu tähän mennessä Israelissa. Monet ovat saaneet jo neljäkin rokotusta, kun COVID-19 on muuttanut muotoaan ja uusi rokote on kehitetty sitä vastaan. 

Myös maailman poliittinen tilanne muuttuu koko ajan, sekä Israelin että Suomenkin kohdalla. Juutalaisuudessa sanotaan, että Jumala antoi käskyt (mitzva) ja nykyjuutalaisuudessa tunnetaan 613 käskyä, joista jokainen pyhittää Jumalan nimeä. Kuitenkaan ei kukaan ihminen ole voinut noudattaa täydellisesti kaikkia käskyjä. Eri rabbit ovat painottaneet tiettyjä käskyjä, joita jokaisen pitäisi noudattaa kelvatakseen Jumalalle. Tämä on juuri se asia, joka erottaa Vanhan ja Uuden testamentin toisistaan. Juutalaisuus on jo kaksi vuosituhatta uskonut juutalaisen uskonnon käskyjen noudattamisen kelpaavan Jumalalle syntien sovittamiseksi. Uusi testamentti, joka on myös juutalaisten kirjoittama, osoittaa selvästi, mikä kelpaa Jumalalle syntien sovittamiseksi. 

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16). 

Tämä on Jumalan itsensä antama tie kaikkien ihmisten syntien sovittamiseksi. Meidän omat, hyvätkään tekomme eivät anna meille syntien sovitusta Jumalan edessä. Siksi me emme voi ansaita iankaikkista elämää omien tekojemme kautta. 

Sillä armosta te olette pelastetut, uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja — ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi” (Ef.2:8–9).

Nyt tätä kirjettä kirjoitettaessa juhlimme Israelissa Puurim-juhlaa, joka perustuu Raamatun Esterin kirjan tapahtumiin. Raamatun Ester, joka on Puurim-juhlan sankari, halusi juutalaisen kansan rukoilevan ja paastoavan, jotta hän saisi voimaa täyttää suuren tehtävänsä. Jerusalem Post -lehden toimittaja Ja’akov Katz näkee Ukrainan juutalaisen presidentin Zelenskyin olevan samassa tilanteessa kuin Ester, joka vastusti rohkeasti Haamania Raamatun kertomuksessa. Hän kutsuu juutalaisia rukoilemaan Ukrainan tilanteen ja maan presidentin puolesta. Helmikuun 24. päivänä Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, minkä seurauksena nyt jo noin 3 miljoonaa pakolaista on paennut Ukrainan rajojen ulkopuolelle. Israelin valtio on varustautunut siihen, että jopa 10 0000 juutalaista uutta siirtolaista tulisi maahan tämän sodan seurauksena. Lisäksi tuhansia ei-juutalaisia pakolaisia on hakemassa turvaa myös Israelista, missä monilla heistä on juutalaisia sukulaisia jo asumassa. Olemme hankkimassa ukrainankielisiä Raamattuja tätä uutta tilannetta varten. Israelin uskovien seurakunnissa on myös alettu kerätä avustusta Ukrainan pakolaisille. Seurakunnassamme Beershebassa olemme keränneet raha-avustusta uusille siirtolaisille ja pakolaisille, jotka ovat tulleet tänne Ukrainasta. Me emme tiedä Jeesuksen tulon ajankohtaa, mutta Jeesus kehotti meitä Raamatussa: ”Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi kruunuasi” (Ilm. 3:11). Haluan tehdä Herralle sen, minkä vielä voin, ja odottaa häneen paluutaan uskollisesti loppuun asti.

Kiittäen ystävistä, jotka Herra on antanut meille vuosien varrella tukemaan monin eri tavoin raamattutyötämme monien eri kansallisuuksien parissa Israelissa, ja toivottaen Jumalan siunausta ja johdatusta teille rakkaat ystävät,

Olavi Syväntö