Syvällisesti Avielin kanssa - En halua käyttää Raamattua väärin. 

Monet ihmiset yrittävät ymmärtää lokakuun 7. päivän profeetallista taustaa, minä mukaan lukien.

Aviel Schneider | 29. marraskuuta 2023 Israel Today

Monet ihmiset uskovat, että elämme lopun aikaa, minä mukaan lukien. Olemme ehdottomasti tulossa lähemmäksi. Monet ihmiset haluavat päästä lähemmäksi Jumalaa ja ymmärtää Häntä selkeämmin, minä mukaan lukien. Monet ihmiset, minä mukaan lukien, etsivät Raamatusta vihjeitä jokaiseen poliittiseen tai sotilaalliseen kehitykseen maassa. Mutta se, mitä varon ja yritän välttää, on Raamatun tekstin "raiskaaminen" omiin tarkoituksiini. Vuosien varrella olen ajatellut, puhunut ja kirjoittanut siitä monta kertaa. Olen täysin vakuuttunut siitä, että Jumalan sana on totta ja edelleen ajankohtainen meidän aikanamme, kuten se oli raamatullisina aikoina. Pelkästään se, että Israel on jälleen kerran olemassa, menestyy, puhuu omaa kieltään ja pystyy käymään sotaa suojellakseen maataan, on todiste siitä, kuinka ajankohtainen Raamattu todella on.

Israelin uudestisyntymisen jälkeen vuonna 1948 Jerusalemin jälleenyhdistäminen vuonna 1967 oli jälleen yksi ihme ja merkki siitä, että Jumala tiesi, miten toteuttaa suunnitelmansa Israelia varten. Israelin olemassaolo perustuu Raamatun profeettojen näkyihin ja heidän antamiinsa lupauksiin. Tästä syystä profeetat ja heidän visionsa sisällytettiin Israelin itsenäisyysjulistukseen. Kaikki Israelissa ymmärtävät, että emme elä täällä sattumalta, vaan meillä on tavoite ja tehtävä. Tämä selittää, miksi vihollisemme eivät salli rauhaa ja haluavat jatkuvasti tuhota Israelin. Heidän näkökulmastaan me valloitimme heidän maansa, meidän näkökulmastamme me elämme maassa raamatullisella mandaatilla. Tätä konfliktia ei voida ratkaista diplomaattisesti.

Se, mihin en voi osallistua, on Raamatun vääntäminen mielikuvitukseni mukaiseksi. Viime viikkoina minulta on usein kysytty, miten tulkitsen hengellisesti tai profeetallisesti Israelin tämänhetkistä ankeaa tilannetta. Rehellisesti sanottuna minäkin kysyn itseltäni tätä. Puhun ja väitän siitä ystävieni kanssa ja minun on myönnettävä, etten ymmärrä itsekään paljoa siitä. Se, mitä kuitenkin ymmärrän ja mistä jatkuvasti muistutan itseäni, on se, että Israel tekee samoja virheitä kuin ennenkin, mutta osaa myös olla kuuliainen. Israelin poliittisia tilanteita viimeisten 75 vuoden aikana voi verrata yksi yhteen Raamatun tilanteisiin tuomarien ja kuninkaiden aikana. Kirjoitamme tästä usein jäsenartikkeleissamme auttaaksemme lukijoitamme näkemään Jumalan työn uudella tavalla.

Mutta miksi meidän on jatkuvasti etsittävä profeetallista tulkintaa jokaisesta poikkeuksellisesta tapahtumasta maassa? Minusta tässä ei ole mitään järkeä, koska olen kuullut vuosien varrella liian monta erilaista tulkintaa tästä tai tuosta episodista. Esimerkiksi monet kuulemani kristityt korostavat "epäjumalanpalvonnan" Nova-musiikkifestivaalin olevan vastuussa Hamasin hyökkäyksestä. Jos jokaista festivaalia Israelissa verrattaisiin kultaisen vasikan tapaukseen, Israelia ei olisi enää olemassa. On myös tärkeää huomata, että Nova-musiikkifestivaali ei ollut kansallinen tapahtuma, jossa koko Israelin lapset tanssivat kultaisen vasikan ympärillä.
Ei, Israelilla on muitakin ja vaarallisempia epäjumalia kuin musiikkifestivaaleilla ollut Buddha-patsas, jos todella halutaan päästä raamatullisuuteen. Israelia vaivaa edelleen ylpeyden taso, joka jatkuvasti romahduttaa kansakunnan. Menemättä tiettyihin salaliittoihin, vaaleilla valittu johto sekä turvallisuuskoneisto epäonnistuivat täysin 7. lokakuuta. Joko he uskoivat, että Israel oli voittamaton eikä Hamas ollut todellinen uhka, tai sitten Etelä-Israelissa tehdyn hyökkäyksen takana oli jotain suurempaa, josta en halua puhua. 

Terroristit teurastivat kymmenen prosenttia (360) Nova-musiikkifestivaalin nuorista osallistujista, ja sadat muut loukkaantuivat. Lukuisat nuoret israelilaiset tekivät itsemurhan seuraavina päivinä ja viikkoina, koska he eivät kyenneet selviytymään kokemastaan ja näkemästään.

Nova-festivaalialue, jossa Israeliin tunkeutuneet Hamasin terroristit tappoivat ja sieppasivat satoja israelilaisia, lähellä Israelin ja Gazan rajaa 12. lokakuuta 2023. Kuva: Chaim Goldberg/Flash90

Ihmiset etsivät Raamatusta asiaankuuluvia kohtia, ja sitten boom, toinen profetia löydetään. Jopa Yitzhak Rabinin poliittinen murha löytyi Raamatusta muutama päivä murhan jälkeen vuonna 1995. Lisäksi voisin luetella lukuisia muita "profeetallisia sanoja", en vain viime vuosilta, vaan viimeisten 30 vuoden ajalta. Ja? Tunnen niin monia ihmisiä, enimmäkseen kristillisissä piireissä, jotka etsivät profetioita vain Raamatusta ja pitävät jokaista poliittista kehitystä tai lausuntoa profetiana. Sitä miettii, onko tällä jotain tekemistä sensaatiohakuisuuden kanssa.

Juutalaisessa maailmassa puhutaan raamatullisista profetioista vähemmän. Täällä me elämme sitä. Yksin näinä päivinä Israelin lapset käyvät sotaa, jota jotkut kristityt ulkomailla pitävät lopunajan sotana. Jälleen kerran se voi hyvinkin pitää paikkansa. Mutta ero on siinä, että täällä meillä ei ole aikaa spekuloida, koska meillä on kiire elää sitä, mitä monet kristityt ulkomailla kuvittelevat profeetalliseksi tapahtumaksi. On aina helpompaa saarnata raamatullisesta kehityksestä kuin elää sitä todellisuudessa paikan päällä.

Olen täysin vakuuttunut siitä, että kaikki tapahtuu niin kuin Raamattu kuvaa, ennemmin tai myöhemmin. Myös Israelin Vapahtaja ilmestyy jonain päivänä, mutta siihen asti odotan kärsivällisesti ja raportoin, mitä maassa tapahtuu. "Mutta mitä minuun ja minun perheeseeni tulee, me palvelemme Herraa... mediassa." Se on meidän työmme ja se on meidän tehtävämme. Se, mikä vetoaa minuun ja ympärilläni oleviin enemmän kuin mikään muu Raamatussa, on Jumalan opastus pelastukseen, hänen viisautensa ja hänen mottonsa nykypäiväämme varten, elää vanhurskaasti hänen läsnäolossaan. Raamattu on uskomme perusta, ja minä ja perheeni haluamme käsitellä sitä ensin elämässämme ja nykyisyydessämme ja vähemmän yrittäessämme kurkistaa tulevaisuuteen.

Ihmiset katsovat usein vain tulevaisuuteen, eivätkä huomaa nykyhetkeä ja elämistä tänään raamatullisten arvojen mukaan. Tiedän ja tunnen, että elämme jännittävää aikaa ja käymme läpi hengellistä taistelua, mutta en aio esittää raamatunkohtia kuten muut tekevät. Israelin koko olemassaolo viimeisten 75 vuoden aikana on profeettojen täyttymystä, joka tunti, päivä, viikko, kuukausi ja vuosi. Sota ja rauha ovat osa sitä. Israel on ihme, ja jokainen, joka ei usko ihmeisiin, ei ole realisti. Kaikki toteutuu, jopa ilman minun profeetallista tulkintaani.