Steven Lightle 

Kirja: "Jumala puhui minulle Neuvostoliiton juutalaisten exoduksesta"

Vuonna 1974 Jumala osoitti Steven Lightlelle, amerikkalaiselle messiaaniselle juutalaiselle, näyssä Hänen suunnitelmansa tuoda kaksi ja puoli – kolme miljoonaa juutalaista Neuvostoliitosta Israeliin, kuten Jeremia 16:14-16 profetoi.

Kirjassaan Steven kertoo paljon Suomen kautta kulkevista juutalaisista ja kuinka Suomessa oli jo silloin paljon suomalaisia, joille Jumala oli puhunut tästä samasta asiasta, ja jotka valmistautuivat juutalaisten tuloon Suomen kautta. Seuraavassa joitakin lainauksia kyseisestä kirjasta.

Hän kertoo, että se, miten Pyhä Henki on valmistanut Suomea suhteessa muihin maihin, vaikutti minuun eniten. Lokakuussa 1980 Suomeen pitämään kokoussarjaa. Istuessaan ystävänsä toimistossa, hän havaitsi vieressään seinällä suuren Suomen kartan. Äkkiä hän näki tulen syttyvän täsmälleen Neuvostoliiton ja Suomen rajalla. Todellinen tuli liekkeineen ja savuineen. Mutta kartta ei palanut. Lumoutuneena hän katseli tapahtumaa. ”Jeesus, mitä on tekeillä?” Jälleen tuo tuttu hiljainen ääni puhui hänen sydämeensä: ”Muistatko vuoden 1974 näyn`” 

”Sitten näin saman näyn uudelleen silmieni edessä. Mutta tällä kertaa huomasin enemmän yksityiskohtia. Tajusin, että koillisosista Neuvostoliittoa tulleet juutalaiset eivät kulkeneet kohti suurta valtatietä, joka johti Puolan kautta Länsi-Eurooppaan. Herra sanoi: ’Nämä juutalaiset tulevat vapauteen Suomen kautta. Armossani Minä annan heille tilaisuuden olla siunauksena rakkaalle kansalleni.’”

Kerrottuaan tästä näystä illalla kokouksessa, tuli heti hänen luokseen viisi ihmistä, jotka kertoivat kuinka Jumala oli ilmoittanut jo 40 vuotta sitten, että Hän johtaa juutalaiset Neuvostoliitosta Suomen kautta; eräs kertoi Jumalan käskeneen häntä ostamaan viisi varastorakennusta majoittumista varten; eräs oli saanut käskyn ostaa busseja ja perustaa yhtiö ihmisten kuljettamiseksi; erään viljelijän Jumala oli kutsunut varastoimaan kymmenesosan sadostaan ruokaa varten; viidentenä eräs, jonka Herra oli käskenyt opettelemaan venäjän kielen. – Tällaisista valmisteluista Steven sai kuulla monesti myöhemminkin.

Se mitä Neuvostoliitossa 1990-luvun vaihteessa tapahtui, muistuttaa mielenkiintoisella tavalla Jumalan lasten tilannetta Egyptissä. Raamatussa sanotaan, että lopullista exodusta ”pohjoisesta maasta” voidaan verrata Egyptistä lähtöön. Muista tilannetta ennen juutalaisten lähtöä Egyptistä. Aluksi tilanne paheni pahenemistaan. Uusi faarao oli paljon julmempi kuin edeltäjänsä ja hebrealaisiin kohdistuva sorto voimistui. Sitten Mooseksen toiminnan kautta Jumala lähetti Egyptille vitsauksia, jotka lopulta johtivat heprealaisten vapautukseen ja exodukseen kuten 1. Mooseksen kirjan alussa kerrotaan.

Steven Lightle kirjoittaa, että teidän ei koskaan pitäisi antaa rahojanne minkäänlaiselle järjestölle, joka pyrkii ottamaan asian omiin käsiinsä! Joskus ”hyvän” tekeminen voi olla Jumalan tahdon esteenä. Voimme ajatella, että on hyvä auttaa neuvostojuutalaisten exoduksen valmisteluissa, mutta jos ryhdymme työhön ottamatta ensin selvää siitä mitä Pyhä Henki haluaa johtaa meitä tekemään, voimme päätyä rakentamaan hiekalle. Jos kukin meistä on uskollinen etsiessään Herran johdatusta ja tekee kaiken, mitä Hän tehtäväksi näyttää, silloin Herra varmasti ”valmistaa tien”.

✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡

Juutalaisten paluu Israeliin on lähellä

Onko Venäjällä jo tänä päivänä ”faarao”, joka on niin julma, että ajaa juutalaiset ulos maasta?

Neuvostoliittoon lähtijöiden rukousillassa SYKR:n (Suomen yhteiskristillinen raamattukoulu) tiloissa 14.10.1987 Steven Lightle kertoi, että heitä on kaksitoista miestä, veljiä Alaskasta, Ranskasta, Ruotsista, USA:sta ja Suomesta, jotka ovat menossa Neuvostoliittoon. Sieltä on saatava pois 2,7 miljoonaa juutalaista. Ennen kuin he saattavat päästä lähtemään maasta, on tapahduttava jotain. Meidän on sidottava väkevä hengen maailmassa. Meidän on valittava, toimimmeko näkyvässä vaiko hengen maailmassa. Näkymättömässä maailmassa tapahtuvat Jumalan asiat.

Rukouksessa he olivat saaneet sanan, että matka on tehtävä lauantaina 17.10.1987, 70. bolševikkien vallankumouspäivänä. He menevät ja rukoilevat sitoakseen henkivalloissa asioita, jotka ovat esteenä juutalaisten lähdölle. Tämä matka tulee olemaan viimeinen tämänkaltainen matka – tulee muutos strategiassa, jolla Jumala toimii juutalaisten vapauttamiseksi.

Matkan jälkeen SYKR:ssa pidetyssä kokouksessa, Steven Lightle totesi, että nyt väkevä on sidottu ja juutalaisten paluu Israeliin on lähellä.

Edellä kuvattu toiminta, mikä edelsi juutalaisten muuttoa Suomen kautta Israeliin, ei ollut ainutlaatuista, joskin selkeästi Jumalan johtamaa. Vastaavaa toimintaa ja Jumalan ohjausta oli nähtävissä suuremmissa ja pienemmissä uskovien joukoissa. Tänä päivänä tiedämme, miten Neuvostoliitto hajosi 1991. Sitä edeltävät ja sen jälkeiset ajat muuttivat juutalaisten mahdollisuudet muuttaa pois entisen Neuvostoliiton alueelta.