Jonatan & Melissa Syvännön terveiset Jad Hashmonasta! 
syksy 2022

Kun Jumala lupaa, että hänen Sanansa ”ei tyhjänä palaja” (Jes. 55:11),
hän myös tarkoittaa sitä. Kuitenkin elämme aikaa, jolloin yhä harvemmat ihmiset uskovat, että Jumala tarkoittaa sitä, mitä hän sanoo
Sanassaan. “Onko Jumala todellakin sanonut?” Tämä Eevalle esitetty kysymys kauan sitten Eedenin puutarhassa on meille kaikille tuttu; sama kavala sielunvihollinen kylvää epäluuloa meidän uskonelämäämme. 

Löytyy monia syitä, miksi joku Raamatun jae ei enää sovi nykyaikaan, eikä ainakaan meidän tilanteeseemme eikä meidän seurakuntaamme, kun annamme sielumme kiusaajalle tilaa ajatusmaailmassamme. Jos joku ei halua noudattaa Jumalan Sanaa elämässään, vaan tekee erilaisia “kompromisseja”, Jumala ei voi johdattaa häntä sen alkuperäisen ja parhaan suunnitelmansa mukaan, joka hänellä oli. 

Hän haluaisi johdattaa jokaista lastaan “edeltä valmistetuissa teoissa” (Ef. 2:10) mutta hän ei pakota siihen ketään. 
Paavali kirjoitti Timoteukselle (2. Tim. 3:16–17), että “jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.”
Me emme voi valikoida vain “sopivia” Raamatun kohtia, jotka eivät loukkaa ja ovat aina sopusoinnussa nykyisen muuttuvan maailmankuvan kanssa. Monet meistä, jotka seurasimme Päivi Räsäsen oikeudenkäyntiä ja siihen tuotuja syytteitä kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, seurasimme huolestuneina, mihin suuntaan Suomessa mennään, kun Raamatun siteeraaminen voi olla rikos. Vaikka kaikki syytteet oli hylätty, valtionsyyttäjä lupasi hakea jatkokäsittelylupaa hovioikeudesta.

Elämme nyt sitä aikaa, jossa Raamatun Sana on loukkaukseksi monille, ja joudumme uskovaisina tekemään päätöksen, olemmeko valmiita seisomaan Sanan perustalla vai taivummeko maailman tuulen painostuksesta.

Me kolmas sukupolvi Syväntöjen Raamattutyön jatkajia haluamme seisoa Raamatun totuuden puolesta ja jatkaa Jumalan Sanan viemistä kaikille niille, jotka vielä etsivät Jumalaa ja elämälleen tarkoitusta. Päivänvalo lyhenee nopeasti ja kohta tulee pimeä aika maailmaan. Tehkäämme siis työtä vielä, kun valoa on.

Olemme perheenä asuneet Jad Hashmonassa jo kohta kaksi vuotta pienessä vuokra-asunnossa.
Tyttäremme Naomi pääsi seitsemännelle luokalle opiskelemaan toivomassamme koulussa Jerusalemissa, mikä on kiitosaihe ja rukousvastaus! 
Melissavaimoni jatkaa englanninkielisten artikkelien editointia professorilleen Beersheban yliopistoon sekä englannin kielen opettamista paikallisessa valtion koulussa.
Minä jatkan yksityisen fysioterapian klinikan toimintaa ja olen päässyt jo opastamaan ensimmäisiä pieniä turistiryhmiä. Lisäksi minulla on nyt vastuu Raamattutyön monesta eri tehtävästä, ja samalla olen Olavin tukena kirjeenvaihdossa ja hoidan Raamattujen jakamista Etelä-Israelissa. 

Olemme nyt tilanneet ja saaneet ukrainankielisiä Raamattuja uusien siirtolaisten hyväksi. Ukrainan- ja venäjänkielisiä Raamattuja jaetaan eri tavoin yksityisten uskovaisten ja seurakuntien kautta. Rukoilemme viisautta siihen, miten voisimme parhaiten tuoda heille Jumalan Sanaa, joka on ainoa toivon sanoma tässä pimenevässä maailmassa.

Olavi on nyt heikommassa kunnossa. Hän kyllä lukee melkein kuten ennenkin, mutta kirjoittaminen käy voimille. Hän asuu edelleen kotonaan Omerissa siskoni Annelin ja hänen miehensä Davidin kanssa. Olemme nyt etsimässä Olaville hoitajaa, joka voisi olla hänen apunaan. 

Olavi halusi lähettää kauttani lämpimät terveiset teille kaikille ystäville ja Raamattutyön tukijoille. 

Kiitämme teitä kaikkia uskollisia Israelin Raamattutyön tukijoita.
Olette osallisia Jumalan Sanan siemenen kylvämisestä Israelin ja monien muiden maiden pelloilla.

Jumalan siunausta toivottaen,
Jonatan & Melissa Syväntö

***************************

P.S. Voit tutustua Jad Hashmonaan kahdestakin kirjoituksesta:

Jad Hashmonan kibbutsi ”loistaa valoa” Juudean vuorilta

Jad Hashmonan Ystävät ry