Kuolevan sotilaan perintö

Juutalainen armeijan lääkäri kääntyy Jeesuksen puoleen nähtyään potilaan äärimmäisen rohkeuden.

Juutalainen armeijan kirurgi hämmästyi Gettysburgin taistelussa Yhdysvaltain sisällissodassa (1861-65) pahasti haavoittuneen nuoren sotilaan rohkeudesta.

Tohtori Max Rossvally joutui amputoimaan sekä jalan että käden pelastaakseen pojan hengen.

Mutta se muutti hänen oman elämänsä. Sillä 17-vuotias rumpalipoika - liian nuori rintamapalvelukseen - kieltäytyi kloroformista tai konjakista kivun taltuttamiseksi.

Charlie Coulson päätti sen sijaan luottaa Jeesukseen, Herraansa ja Vapahtajaansa. Lääkäri - armeijan majuri ja ortodoksijuutalainen - oli ymmärrettävästi tyrmistynyt pojan rohkeudesta sekä hänen rohkeudestaan julistaa uskoaan Kristukseen ja pyytää upseeria (jonka hän tiesi olevan juutalainen) luottamaan itse Jeesukseen, koska hän oli myös juutalainen Messias.

Max kuitenkin järkyttyi kovasti ja joutui suureen ristiriitaan, sillä hänet oli aina opetettu vihaamaan Jeesusta. Hänen kansansa oli nimittäin suurelta osin hylännyt hänet "huijarina" ja vääränä Messiaana.

Charlie kuoli vain päiviä myöhemmin, ilmeisesti enemmän huolissaan tohtorin ikuisesta kohtalosta kuin omasta tuskallisesta poistumisestaan tästä elämästä.

Kymmenen vuotta myöhemmin Max löysi itsensä parturin tuolista New Yorkissa, ja häntä kehotettiin jälleen kerran luottamaan Jeesukseen. Selitettyään hänelle evankeliumin parturi lupasi rukoilla hänen puolestaan ja sanoi, että aina kun hän tapaa juutalaisen, hän kokee velvollisuudekseen esitellä hänet sille, joka oli tullut pelastamaan "Israelin kadonneita lampaita" (Matt. 10:6).

Tämän jälkeen kirurgi nousi junaan, joka lähti liikekokoukseen Washingtoniin, jossa sanomalehti-ilmoitus houkutteli hänet "herätysjumalanpalvelukseen", jossa saarnaaja toisti parturilta ja sotilaslapselta kuulemansa sanoman ja jätti hänet kyyneliin.

Hän tuskaili kotona rukoillen jonkin aikaa sen jälkeen ja kamppaili ennen kaikkea sen ajatuksen kanssa, että jos hän ottaisi Kristuksen vastaan, hän olisi vastoin kaikkia tuntemiaan neuvoja ja opetuksia, puhumattakaan koko juutalaisyhteisöstä.

Lopulta hän kuitenkin vakuuttui siitä, että Jeesus oli todellakin Vanhan testamentin profetioiden (erityisesti 1. Moos. 49:10, Miika 5:2 ja Jes. 7:14) täyttymys.

Niinpä hän rukoili: "Herra, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala. Sinä tiedät, että olen vilpitön tässä asiassa. Jos Jeesus Kristus on Jumalan Poika, niin paljasta hänet minulle tänä yönä, niin hyväksyn hänet Messiaakseni."

Seurasi pitkä taistelu, mutta hänen epäilyksensä korvautuivat lopulta ilolla ja onnella, kun hän ylisti Jumalaa siitä, että hän oli löytänyt todellisen Siilon (Rauhanruhtinas), Israelin hallitsijan ja Immanuelin.

Hän joutui kuitenkin maksamaan korkean hinnan, kuten kaikki Kristusta seuraavat. Hänen vaimonsa jätti hänet, hänen vanhempansa hylkäsivät hänet. Hän ei kuitenkaan koskaan luopunut toivosta, sillä hän rukoili jatkuvasti ja tavoitti perheensä. 54 päivän kuluttua hänen vaimonsa liittyi hänen seuraansa Jeesuksen opetuslapseksi, ja ajan myötä myös hänen tyttärensä tuli uskoon. Mutta hänen poikansa hylkäsi hänet monien vuosien ajan, kunnes hän lopulta teki sovinnon sekä maallisen että taivaallisen Isänsä kanssa.

Noin 18 kuukautta sen jälkeen, kun Max oli ottanut Kristuksen vastaan, hän tapasi rouva Coulsonin, joka oli hänen kuolevan nuoren potilaansa äiti, joka oli ollut taistelukentällä vuosia aiemmin. Suurella ilolla hän pystyi kertomaan, kuinka hänen poikansa oli johdattanut hänet tielle kohti loistavaa tulevaisuutta Kristuksessa, joka kosketti elämää kaikkialla maailmassa, myös kotikunnassani Yorkshiressä Englannissa. Itse asiassa hän muutti asumaan Leedsiin tavoittaakseen sikäläisen juutalaisyhteisön, ja hänet on haudattu kaupungin Lawnswoodin hautausmaalle.

Irlantilainen ystäväni Colin Nevin on vieraillut haudalla, jossa on ote yhdestä tohtorin virsistä, I am Coming Soon (Tulen pian), ja hän pystyi antamaan kopion Maxin tarinasta hoitajalle, ja näin hän jatkaa evankelistan perintöä yli sata vuotta sen jälkeen, kun hän kuoli 64-vuotiaana vuonna 1892.

54-minuuttinen elokuva - Rossvally: Synagogasta Vapahtajan luo - on tuotettu DVD, ja sitä voi ilmeisesti tilata verkosta.