Olavi 2019-20 talvikirje



Olavin terveiset Beershebasta!

Toukokuussa aloitin kesäkirjeeni kertomalla tälle alueelle keskiyöllä tulleesta rakettihyökkäyksestä, ja oli vähällä, ettei tämä toistunut uudelleen. Jonatan vain huikkasi klo 7 aikaan aamulla työhön lähtiessään, että koko Beersheban alue on nyt rakettiuhan alaisena ja kaikki koulutkin ovat tänään kiinni. Kuuntelin 12.11. radiouutisten selostusta asiasta ja kiitin Herraa siitä, ettei tämä tilanne tapahtunut edellispäivänä, kun täällä kävi Beershebaan tutustumassa ”Syväntöjen Raamattutyön Israelin matkaryhmä” Suomesta oppaanaan poikani Jonatan. Ryhmä kävi ensin tutustumassa Raamattukauppaan, josta aikoinani olin vastuullisena 38 vuotta, ja sen jälkeen vielä Beersheban messiaanisen seurakunnan rukoushuoneella, jossa kerroin seurakunnan alkuhistoriasta 1970-luvulla. Lopuksi sanoin, että olen rukoillut Herralta, ettei hän sallisi nyt mitään sotatilannetta teidän ryhmänne aikana täällä. Se ”tilanne” alkoi sitten heti seuraavana yönä ja n. 400 rakettia ammuttiin Gazasta Israeliin kahden vuorokauden aikana. Kaikki ryhmätilaisuudet olivat silloin kiellettyjä 80 km säteellä Gazasta. Onneksi tämä ryhmä ei yöpynyt Beershebassa vaan Aradissa, tarpeeksi kaukana. Seuraavana päivänä he olivat Kuolleellamerellä ja saivat siellä kokea, kuinka siinä vedessä voi kellua helposti – mutta jos sitä vettä juo, siitä voi vaikka kuolla. Kuinka tärkeää onkaan puhdas vesi ihmisen keholle, mutta samoin on ”elävä vesi”, jota vain Jeesus voi antaa, ihmisen hengelle, Joh.7:38.

Vanhempieni aloittaman Raamattutyön periaatteena oli alusta lähtien: ”Kuulkaa kaikki janoiset, tulkaa veden ääreen, tekin, joilla ei ole rahaa”, Jes.55:1. Jeesus itse sanoi tämän saman asian juutalaisille lehtimajanjuhlan viimeisenä päivänä, Joh.7:-37. Isälläni oli selvä Jumalalta saatu näky siitä, mikä oli hänen tehtävänsä sillä peltosaralla, jonne Jumala hänet lähetti – kylvämään Jumalan sanan siementä juuri itsenäistyneeseen juutalaisvaltioon Israeliin, sekä juutalaisille että arabeille. Juutalaisten kautta olemme saaneet kaikki Raamatun sanan totuudet. Kuitenkin heidän Raamatustaan puuttuu se tärkein osa – Uusi Testamentti eli hepreaksi ”Uusi Liitto”, kuten Jer.31:31 sen kertoo. Siksi olemme velkaa tuomaan sen heille takaisin ts. hankkimaan Raamattuja, joissa on Uusi Testamentti, ja antamaan ne lahjana, ilmaiseksi jokaiselle, joka haluaa sen kirjan. Jumalan sanaa on kylvettävä ihmissydänten maaperään tavalla tai toisella. Me aloitimme sen sillä tavalla kuin se meille silloin oli mahdollista. Painatimme hepreaksi Matteuksen evankeliumia vihkosena nimellä ”Elävää vettä”, joka alkaa suoraan Jeesuksen sukuluettelolla ja jonka kansikuvana oli kaunis vettä virtaava puro – ”Joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon lahjaksi elämän vettä”, Ilm.22:17. Jeesushan oli suoraan alenevassa polvessa sekä Aabrahamin että Daavidin jälkeläinen, kuten Israelille luvatun Messiaan pitikin olla. Tässä vihkosessa oli postiosoite, josta voi pyytää äidinkielellään UT:n postissa ilmaiseksi kotiinsa. Monet pyysivät, ja luettuaan sen läpi – jotkut jopa omalta perheeltään salassa – tulivat uskoon ja ottivat Jeesuksen vastaan syntiensä sovittajana. Minäkin tunsin tällaisia ”Nikodeemus”-uskovia. 1960-luvulla maassa ei ollut kuin yksi uskovien seurakunta, jossa heprea oli yhtenä kokouskielenä kolmesta. Nyt täällä on jo lähes pari sataa messiaanista seurakuntaa eri puolilla maata. Eilen perustettiin ”Herran viinitarha” -niminen uusi seurakunta Haifassa. Messiaaniset eivät käytä ollenkaan kristittyjen kirkkokuntien nimiä omissa seurakunnissaan.

Kun nyt on kulunut 60 vuotta siitä, kun Lempäälän helluntaiseurakunta alkoi tukea Syvännön Raamattutyötä, niin sitä juhlittiin syyskuun toisena viikonloppuna Lempäälän uudessa lukiossa. Olimme siellä mukana kaikki Kaarlo Syvännön lapset, minäkin nuorimman poikani taluttamana. Ystäviä oli paljon liikkeellä varsinkin lauantaina.

Silloin julkaistiin myös Lempäälän helluntaiseurakunnan aloitteesta Jukka Mäkisen kirjoittama kirja Tienraivaajan Pojat, jonka kustantaja on Lempäälän helluntaiseurakuntayhdistys ry ja Aikamedia Oy. Siinä kerrotaan, miten molemmat pojat Olavi ja Kalervo tukivat vanhempiensa Raamattutyötä, vaikka asuivatkin eri paikoissa, ja miten vastuu työstä siirtyi heille heidän vanhempiensa jälkeen. Kirjojen tilausosoite: yhden kpl:n tilaukset www.aikashop.fi ja isommat tilausmäärät www.betel.fi (lempaalanhelluntaisrk.fi).

Mirjalla on miehensä Halvorin kanssa oma työmuotonsa kouluttaa kansallisia raamatunkääntäjiä Israelissa. Lisätietoja saa Mirjalta mirja.ronning@gmail.com tai Jerusalemin Raamattukodin omilta kotisivuilta fin.bibletranslators.org

Rauha-Liljalla taas on harvinainen tehtävä Venäjällä – kuolevien lasten Saattohoitokoti, jonne hän saa vietyä Jumalan sanaa myös digitaalisessa muodossa monilla eri kielillä, kuten hän on näissä kirjeissä vuosien aikana kertonut. Hän on jo täyttänyt 80 v. Meidän yhteinen kokemuksemme on se, että Herra johdattaa lapsiaan alkaen pienestä ja vieden eteenpäin uusiin tehtäviin, sitä mukaa kuin uskomme HÄNEEN kasvaa. Päämääränämme ei ole ihmisten edessä näkyvä elämänura, vaan uskollisuus siinä tehtävässä, jonka olemme Herralta saaneet, Matt.25:22.

Maailma on vihan vallassa. Donald Trump kovisteli 23.9.19 YK:ta aiheesta, jota ei kukaan aikaisempi USA:n presidentti ole näin selvästi tuonut esille, koskien kansainvälistä uskonnonvapausjulistusta: ”USA on perustettu sille periaatteelle, etteivät meidän oikeutemme tule hallitukselta – ne tulevat Jumalalta.” Hän jatkoi sanoen: ”Suunnilleen 80 % maailman ihmisistä elää sellaisissa maissa, joissa uskonnonvapaus on uhattuna, rajoitettua tai jopa kiellettyä. Ensin en uskonut sitä, mutta tarkistin asian ja murheellisena totesin, että näin todella on – 80 %.” Monia uskonnollisia ryhmiä kuten juutalaisia, kristittyjä, muslimeja, druuseja, hinduja jne. vainotaan, kidutetaan ja murhataan usein heidän omien hallitustensa toimesta, mikäli he harjoittavat omaa uskontoaan niissä valtiossa, joissa he ovat ”kiellettynä vähemmistönä”. Esim. kristittyjä vainotaan jatkuvasti ympäri maailman. Uskonnonvapaustilanteen tutkimuskeskus CRF vahvistaa, että kuukausittain n. 345 kristittyä tapetaan uskonsa takia ja 105 kirkkoa ja rukoushuonetta poltetaan tai niihin hyökätään. Pakistanissa, Intiassa ja Afganistanissa kristittyjen väkivaltaiset vainot lisääntyvät. Nigeriassa n. 4 000 kristittyä murhattiin vuonna 2018 ja tuhansia jo tänäkin vuonna nimenomaan islamilaisen terroristiryhmän ns. Boko-Haramin ja Fulani-jihadistien toimesta. Siellä on nyt kansanmurha menossa eikä Nigerian hallitus itse eikä mikään kansainvälinen elin ole puuttunut siihen asiaan. Lähi-itä, jossa juutalaisuus, kristinusko ja islam ovat syntyneet, on edelleen sellainen alue, jossa on suurin riski uskontoon liittyviin sosiaalisiin riitoihin. Islamilaisissa valtioissa sunnit ja shiiat taistelevat myös keskenään, ja kristityt, bahait ja muut ei-islamilaiset yrittävät selviytyä jotenkin ”pois alta ja jaloista”. Vaikka antisemitismi elää yhä vielä nimenomaan kristityissä länsimaissa, Euroopassa ja USA:ssa, niin Israelin valtion olemassaolo takaa juutalaisille turvan Jumalan heille lupaamassa Israelin maassa, jossa Israelin valtio nyt on. Vasta alle puolet maailman juutalaisista on muuttanut Israeliin ja toinen puoli vielä viivyttelee Euroopan ja USA:n ”lihapatojen” äärellä. He voisivat nyt vielä tulla tänne kaikkine varoineen ja sijoittaa ne monella tavalla Israelin kehitykseen, ennen kuin maailmanlaajuinen pörssiromahdus voi hetkessä ne viedä, llm.18:4-5. Siirtolaisuus Israeliin on kyllä noussut melkein 30 % verrattuna viime vuoteen, jolloin saapui 16 005 uutta siirtolaista, heistä suurin osa Venäjältä ja Ukrainasta, jossa he erikoisesti nykyään tuntevat juutalaisena elämisensä epävarmaksi.

Ensimmäisenä sapattina lehtimajanjuhlan jälkeen synagogissa juutalaiset alkavat joka vuosi lukea alusta Vanhan Testamentin (Tanachin) tekstiä sekä sen selitystä, ”parasaa”. Ensimmäinen ”parasaa” kertoo maailman ja ihmiskunnan luomisesta. Ihminen luotiin kuudentena päivänä. ”Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme.” 1.Moos.1:26-27. Jumala sanoi tämän monikossa – kenestä toisesta hän puhui tässä jakeessa? Juutalainen selitys siihen on se, että koska Mooses oli ensimmäinen, joka kirjoitti Raamatun tekstiä, hän kertoi sen yksi päivä kerrallaan. Kun hän tuli siihen päivään, jolloin Jumala sanoi ”Tehkäämme ihminen”, Mooses sanoi: ”Sinä maailman valtias, miksi annat mahdollisuuden harhaoppisille?” (Genesis Beresit Rabbah 8:8.) Midrash selittää, että kun Jumala aikoi luoda ihmisolennon, niin jotkut enkelit sanoivat Jumalalle: ”Älä luo ihmistä” ja toiset taas päinvastoin, että luo sellainen. Hyvyyden enkeli sanoi: ”Luo sellaisia, koska he tekevät hyviä tekoja.” Totuuden enkeli sanoi: ”Älä luo, koska he ovat valheita täynnä.” Oikeuden enkeli sanoi, että luo, koska he pitävät oikeutta voimassa. Rauhan enkeli sanoi: ”Älä luo heitä, koska he ovat keskenään loputtomissa riidoissa.” Niinpä Pyhä Jumala kaappasi totuuden ja heitti sen maan päälle. Siitä palvelevat enkelit sanoivat Jumalalle: ”Miksi olet näin rangaissut oikeutesi johtajaa? Nouskoon totuus jälleen maasta ylös.” Midrash selittää tämän esimerkkinä ihmisen ongelmallisuudesta ja kysyy: ”Oliko ihmiselle vapaan valinnan antaminen hyvän ja pahan välillä liian suuri riski?” Kabbalah selittää: ”Puhtaan totuuden nouseminen maan päällä on itse asiassa täysin ihmisluonnon vastaista. Kun totuus ”heitettiin” maan päälle, se hajosi sirpaleiksi ympäri maailmaa. Niinpä jokaisessa ihmisessä on näitä totuuden sirpaleita ja ihmisen tehtävänä on kerätä niitä ja liittää ne yhteen, kunnes koko totuus saadaan esiin. Maailmassa ei ole nyt ketään, joka edustaisi täydellistä totuutta. Kaikessa on aina olemassa myös ”toinen puoli” totuutta. 

Vaatimattomuus – tämä on ensimmäinen luonteenpiirre, joka meidän täytyy oppia. Ilman sitä totuus on maahan heitettynä, unohdettuna. Vain jos opimme alentamaan elämän asennettamme ja näkökulmaamme, voimme löytää totuuden sirpaleita sydämessämme ja lähimmäistemme sydämissä. Näin Länsimuurin rabbi. 

Tässä juutalaisen rabbin kuvauksessa enkeleistä ja totuuden sirpaleista puuttuu kokonaan valheen enkeliruhtinas eli paholainen, joka Eedenin puutarhasta lähtien on yrittänyt pimittää ihmisiltä Jumalan antaman totuuden Raamatussa. Mitä pitemmälle aika kuluu ja teknologian ja elektroniikan kehitys menee maailmassa eteenpäin, sitä vaikeampaa ihmisten on hyväksyä totuus Jumalasta. Hän loi ensin koko maailman ja luomakunnan, ja sen jälkeen hän sanoi: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme.” Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Ihmisestä tuli elävä sielu ja Jumala otti ihmisen ja asetti hänet Eedenin puutarhaan viljelemään sitä. Herra Jumala antoi ihmiselle tämän käskyn: ”Syö kaikista muista puutarhan puista, mutta hyvän ja pahan tiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, sinä totisesti kuolet.” Valheen valta maailmassa alkoi silloin, kun ihminen käärmeen houkutuksesta uskoi omalle lihalle mieluisaan valheeseen. 

Synti ja kuolema tulivat Jumalan ja ihmisen väliin ja siitä vaiheesta kertovat Vanhan Testamentin monet uhritoimitukset. Niitäkään ei enää ole voitu suorittaa Jerusalemin temppelin hävityksen jälkeen 70 jKr., jolloin juutalaiset kansana hajotettiin ympäri maailman. Maailma ei kuuntele Jumalan ääntä Raamatussa eikä halua ottaa sitä vastaan totuutena, koska maailmassa on niin paljon ”muita totuuksia”.

Jumalan valtakunnan tulemista ja Israelin pelastusta haluan edelleenkin olla jouduttamassa,

Olavi Syväntö