Olavi 2021 syyskirje

 

Olavin tervehdys Beershebasta!

Kesäkirjeemme aloitin kertomalla Israelin terveyshuollosta, joka on hyvä ja tehokas hoitaessaan koronaviruspotilaita sairaaloissaan ympäri maata. Samoin kerroin "rakettisateesta" Gazan puolelta ympäri Israelia juuri 86-vuotissyntymäpäiväni jälkeisenä yönä. Nyt paikallisissa uutisissa kerrotaan, kuinka 2000 hehtaaria metsää on jo palanut 15.8. alkaneessa metsäpalossa 10 km Jerusalemin länsipuolella. 10000 asukasta on jouduttu evakuoimaan Beit Meirin alueelta, mistä palo alkoi. Onko joku sen mahdollisesti sytyttänyt? Kuiva ilma ja kuuma tuuli työnsivät liekkejä eteenpäin Jerusalemin länsipuolen kukkuloilla. Sitä sammuttamassa oli 75 palokuntaa ja 10 lentokonetta. Apua pyydettiin ulkomailta asti. Tämä palo on suurin, mitä Jerusalemin alueella on ollut, yltäen samaan laajuuteen kuin Karmel-vuoren tulipalo vuonna 2010, joka tuhosi 5000 hehtaaria metsää ja jossa kuoli 44 henkeä. Ihminen itse on osasyyllinen maailmanlaajuiseen ilmaston lämpenemiseen. "Meidän täytyisi ymmärtää, että tämä on strateginen uhka ja että kaikkien täytyy siihen valmistautua, koska tilanne pahenee koko ajan. Jotain täytyisi tehdä heti", julistaa Israelin luonnonsuojeluministeri Tamar Zandberg. Raamattukin puhuu vaikeista ajoista "viimeisinä päivinä" ja siitä, minkälaisia ihmiset silloin ovat, 2. Tim. 3:1-5.

Paavali, joka itse vainosi Jeesukseen uskovia, kohtasi Jeesuksen Damaskon tiellä kaatuen maahan kuin salaman iskusta ja tullen sokeaksi. Hän kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?" Hän kysyi: "Herra, kuka olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun on tehtävä." Saulus nousi maasta, mutta hän ei nähnyt mitään. Kädestä taluttaen hänet vietiin Damaskokseen. Siellä oli opetuslapsi nimeltä Ananias, jolle Herra sanoi: "Kysy Juudaksen talosta Saulusnimistä tarsolaista. Hän on rukoilemassa." Ananias vastasi: "Herra, olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa. Täälläkin hänellä on ylipapeilta saatu valtuus vangita kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi." Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, sillä hän on minun valittu aseeni viemään minun nimeäni pakanakansojen ja kuninkaiden ja Israelin lasten eteen." Niin Ananias lähti ja pani molemmat kätensä Sauluksen päälle ja sanoi: "Herra lähetti minut – Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhällä Hengellä." Oli kuin suomut olisivat pudonneet Sauluksen silmistä, ja hän sai näkönsä, ja hänet kastettiin. Apt.teot 9:1-31.

Olemme suomalaisena perheenä seuranneet Israelin valtion syntymistä, kehittymistä ja hengellistä kasvamista yli seitsemän vuosikymmenen ajan. Olemme nähneet ensimmäiset Jeesukseen uskovat messiaaniset juutalaiset ja heidän pienet seurakuntansa ja tukeneet heitä jakamalla heille ilmaiseksi hepreankielisiä Raamattuja, joissa on myös Uusi testamentti. Juutalaisten kautta olemme saaneet koko Jumalan sanan ja ensimmäiset kristitytkin olivat juutalaisia Jeesuksen opetuslapsia kuten Pietari. Kuitenkin rabbien johtama juutalaisuus ei ole koskaan hyväksynyt Jeesusta syntiemme sovittajana. Jos joku rabbi tulisi uskoon, hän menettäisi heti virkansa. Uskovien olisi pitänyt rukoilla enemmän rabbien puolesta, että joku heistä uskaltaisi todella tutkia Uutta testamenttia ja sen opetusta syntien sovituksesta Jumalan edessä. Nyt on noussut juutalainen, joka on tehnyt sellaisen yliopistotason tutkimuksen, jota ei tietääkseni kukaan ole tehnyt ennen häntä. Eitan Bar on syntynyt Tel Avivissa. Hän on väitellyt tohtoriksi v. 2020 Dallasin teologisesta seminaarista USA:ssa. Hän kirjoittaa kirjansa esittelyssä: "Me, jotka olemme syntyneet ja kasvaneet Israelissa, emme koskaan käyneet keskustelua Jeesuksesta emmekä hänen puheistaan. Sitä ei käyty kotona, ei synagogassa eikä mediassa. Jeesus on pidetty kansaltamme salassa. 99,7 % juutalaisesta väestöstä Israelissa torjuu ajatuksen, että Jeesus olisi Messias. Kahdentuhannen viime vuoden ajan kaikki hengellinen ajattelu juutalaisuudessa on välittynyt ortodoksirabbien kautta. Aina Messiaan ajoista lähtien rabbit ovat asettuneet evankeliumia vastaan... Mutta nyt salaisuus on paljastettu!" Eitan Bar kertoo: "Viiden vuoden ajan kävin läpi rabbien kirjallisuutta, lehtiartikkeleita ja videoita, jotta voisin vastata rabbien väitteisiin."

Työn tuloksena on ilmestynyt tämä kirja: Messias ja rabbien opetukset, joka on nyt julkaistu suomenkielisenä Avainmedian kustantamana. Israelissa Eitan Bar on aloittanut myös radiolähetykset, mutta saa nähdä, voiko hän jatkaa niitä!

Jatkamme edelleen alkuperäistä tehtäväämme eli Jumalan Sanan levittämistä lahjana sekä Israelissa että myös sen ulkopuolella mahdollisuuksien mukaan. Jo kolmas sukupolvi perhekunnastamme on mukana tässä työssä tavalla tai toisella. Herralta tarvitsemme itsekukin uutta voimaa päivittäin. Esirukouksistanne ja tuestanne kiittäen,

Vanha veljenne Herrassa, Olavi Syväntö