Pro-Israel -tapahtuma 16.5.2021 Helsinki Paasikivenaukio

Israelin-ystävyystoimikunta  organisoi vastamielenosoituksen pro-Palestiina-marssille, joka marssi sunnuntaina 16.5. klo 16 Senaatintorilta Simonkadulle.

Pro-Israel mielenilmaisu toteutettiin Paasikivenaukiolla Helsingissä samana päivänä ja alkoi samaan aikaan kuin palestiinamielisten tapahtuma-marssi.

Paasikivenaukiolle kokoontui noin sata Israelia tukevaa israel-ystävää monista Israelin-ystävyystoimikunnan yhdistyksistä sekä muita tukijoita.

Keskellä tilaisuuden organisoinnin päävastuussa ollut Risto Huvila sekä osa puheenvuoron käyttäjistä.

Tapahtuman puhujat:

1. Tj. Tomas Sandell, European Coalition for Israel
  2. Pj. Ethel Salutskij, Keren Kajemet Finland
  3. Kansanedustaja Antero Laukkanen
  4. Pj. Kari Teittinen, Elämän marssi
  5. Ent. kansanedustaja ja ministeri, HUM ry:n pj. Kimmo Sasi
  6. Toimittaja Leena Metsämäki, Patmos Lähetyssäätiö
  7. Varapj. Iakov Dondych, Keren Kajemet
  8. Pj. Varpu Haavisto, YAPS Finland ry
  9. Pj. Risto Huvila, Suomi-Israel Yhdistysten Liitto

Lisäksi kansanedustaja Sebastian Tynkkynen sai tilaisuuden lopussa yllätyspuheenvuoron. Hän oli pyöräilemässä eduskuntaan nähdessään "hienojen lippujen liehuvan aukiolla", joten hän tuli paikalle ja pyysi puhevuoron.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Tapahtuma oli tarkassa poliisivartioinnissa. Ei varmastikaan meidän osallistuneiden johdosta, muu vaara saattoi vaania.

Tilaisuuden aikana palestiinalaisia tukevien mustia autoja ajeli ohi Mannerheimintietä ja torvet soivat ja huutoja kuului.

Eräässä vaiheessa postin puoleista laitaa Manskia alkoi kuulua huutoja, kun nuorehko joukko tummahkoja, naisia ja miehiä, lähestyi. Ylittivät eduskuntatalon puolelta Mannerheimintien ja aikoivat siirtyä aivan meidän joukkomme tuntumaan, mutta muutama mustiin pukeutunut, kommandopipoinen, poliisi tuli autosta. Pian nuo "mielenilmaisijat" poistuivat vähin äänin.

Mielenilmaisumme loputtua poliisi kehotti olemaan menemättä noin 150 - 200 metrin päässä olevien pro-palestiinalaisten läheisyyteen, ei ainakaan lippujen kanssa.
Nämä mielenosoittajat huutelivat Israelin lähetystön edessä Israelin vastaisia iskulauseita pahantahtoisesti ja äänekkäästi.

Toivotamme: Shalom Israel!

P.S. Tapahtuman jälkeen äänentoistosta vastaavat henkilöt olivat juuri poistumassa paikalta pakettiautollaan, kun palestiinalaisia tukevia henkilöitä tuli paikalle ja he alkoivat keikuttamaan autoa.
Avustajamme onnistuivat kuitenkin poistumaan paikalta ilman vahinkoja.