Olavi 2020 kesäkirje

 



Olavin tervehdys Beershebasta!

Kun tulee tarpeeksi vanhaksi, tuntee, ettei enää "kuulu tähän aikakauteen", kun mikään ei enää ole niin kuin "vanhaan hyvään aikaan". Tässä iässä ei enää helposti opi uusia asioita, vaikka nyt jo alakouluikäisetkin kulkevat ulkona kännykkä kourassa puhua pälpättäen.

Lauantaina 9.5. täytin 85 vuotta ja, vaikka tiukkoja kokoontumismääräyksiä oli jo lievennetty, niin odotin vain sisartani Rauha-Liljaa käymään silloin. Hän tulikin upean, omasta puutarhastaan kootun kukkakimpun kanssa. Kun olin toimistossani lukemassa tietokoneeseeni tulleita tervehdyksiä, niin sillä aikaa alakerran avoverannalle oli kokoontunut parikymmentä henkeä Israelissa asuvia lähisukulaisia ja myös Beersheban messiaanisen seurakunnan pastori vaimonsa kanssa. Ei siinä oikein voinut pitää 2 metrin turvaväliä toinen toiseensa, mutta olihan ihmisillä naamarit kasvoillaan, kuten oli minulla itsellänikin. Tämä vierailu oli minulle täysi yllätys. En ollut valmistautunut mitään puhetta pitämään, mutta vastailin kysymyksiin ja alleviivasin Jumalan suurta armoa, apua ja johdatusta, jota olen saanut kokea näiden vuosikymmenien aikana. Niistä melkein 60 vuotta olimme onnellisessa avioliitossa Esterin kanssa, jonka kaikki läsnäolleet hyvin muistavat.

Nuorin poikani Jonatan oli kerännyt noin 100 valokuvan nauhan alkaen lapsuudestani Suomessa, ja Ruotsissakin, jossa tapasin Esterin ensi kerran, sekä sisältäen alkuvuodet Israelissa alkaen v. 1949 Tiberiaassa ja melkein nykypäivään asti. Nauha pyöri näyttäen aina kuvan kerrallaan. Vieraat toivat mukanaan syömistäkin, johon emme itse olleet ollenkaan varautuneet – ison täytekakunkin. Kiitollisena Herralle Hänen rakkaudestaan, ystävistä ja esirukoilijoista, joita Hän oli meille perheenä antanut, menin sinä iltana nukkumaan vuoden vanhempana kuin olin ollut aamulla herätessäni!

Israelin keväiseen kalenteriin kuuluu monia perinteisiä juhlia, kuten raamatullinen puurim-juhla Esterin kirjasta. Olen juuri tänä aamuna lopettanut sen kirjan lukemisen, kun luen Raamattua läpi järjestyksessä luvun Vanhasta ja luvun Uudesta testamentista. Näin tulee tutuksi sekä Vanha Liitto että Uusi Liitto, kuten nimien oikeasti pitäisi olla. Kevään suuri juhla on tietysti pääsiäinen, sekä juutalaisille että kristityille, mutta tänä keväänä ei voitu normaalisti juhlia kumpaakaan, kun koko maailman yli vyöryi tappava koronavirus Covid-19. Maa toisensa jälkeen alkoi rajoittaa ihmisten keskinäistä kanssakäymistä, Israelkin suhteellisen nopeasti. Näin perinteisiä juhliakaan ei voitu juhlia yhdessä. 2 metriä väliä piti olla ihmisten välillä ja kasvoilla naamarit hautajaisissakin. Synagogat olisi pitänyt heti sulkea, mutta rabbit eivät totelleet, kunnes monet ortodoksit sairastuivat ja pari johtavaa rabbiakin sai viruksen ja kuoli. Ulkonaliikkumiskielto tyhjensi kadutkin ja vain kodeissa perheenä voi juhlia. Israel oli ensimmäisten maiden joukossa, joka sai viruksen leviämisen rajoitettua poliisin ja sotilaiden valvoessa, että kansa totteli määräyksiä. Messiaaniset seurakunnat olivat varautuneet tähän tilanteeseen, niin että voivat lähettää viikoittaisen jumalanpalveluksen netissä suoraan älypuhelimiin. Se toimii myös hyvin tietokoneella, jossa on paljon suurempi ruutu. Kaikkien kuuntelijoiden kasvotkin vilautetaan lopussa.

Minä näkisin koko tämän koronavirustilanteen olevan selvä varoitus Jumalalta sekä uskomattomille että uskovillekin. Uskoville se on eräs selvä lopun ajan merkki siitä, että Jumalan tuomiot ovat tulossa jumalattoman maailman päälle "Herran päivän" tuomioissa, erikoisesti kaikille Raamatun totuuksista luopuneille "nimellisesti kristityille" kansoille, 2.Tess. 2:1-12. Jumala on omassa sanassaan ilmaissut, että Herran päivän tuomiot tulevat sen luopumuksen jälkeen, joka nyt näyttää jo alkaneen.

Israelin Raamattuseura, jonka johtajan tunnen jo hänen lapsuudestaan, lähetti 24.4.20 tarkemman selostuksen lehtiuutiseen uudesta Raamatun käännöksestä Tanskassa. Käännös on Danish contemporary Bible. Israel-sana esiintyy siinä UT:ssa vain 2 kertaa, vaikka alkuperäisessä kreikan tekstissä se on mainittu yli 60 kertaa. Israel on korvattu sanalla juutalaiset tai ihmiset. Selityksenä annetaan, että Israel voi tarkoittaa vain maata. Esim. Matt. 2:21: "Joosef nousi, otti lapsen ja hänen äitinsä ja lähti kotiin." Kreikaksi "Israelin maahan". Matt. 15:31: "He ylistivät Jumalaa." Kreikaksi "Israelin Jumalaa". Joh. 1:49: "Sinä olet kaikkien ihmisten kuningas." Kreikaksi "Sinä olet Jumalan Poika, Israelin kuningas". En tiedä, kuinka paljon Suomessa tiedetään tästä tanskalaisesta raamatunkäännöksestä, mutta minusta se on järkyttävä asia ja osoittaa, kuinka me todella elämme lopun ajassa, kun Raamattuseurakin lankeaa mielistelemään maailman poliittista mielipidettä Israelista, jolla kuitenkin on se asema Jumalan edessä, joka sille on Raamatussa annettu. Jumalan lupaama 1000-vuotinen Rauhanvaltakunta tulee silloin, kun Israelin kansa ottaa Jeesuksen vastaan, joka palaa Messiaana ja Kuninkaana hallitsemaan Jerusalemissa Daavidin valtaistuimella, Jer. 3:17.

Kristuksen morsiusseurakunnalle on nyt annettu varoitus valvoen odottaa sulhasensa saapumista. Jumala on näiden kaikkien tilanteiden yläpuolella ja Hänen lapsinaan saamme odottaa taivaallista hääjuhlaa. "Kun nämä alkavat tapahtua, rohkaiskaa mielenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä" Luuk. 21:28-33. Airut-lehden etusivulla on nyt varoitus: "Eräänä tavallisena päivänä pasuuna soi ja Herra tulee..."

Herran armon ja rakkauden varassa loppuun asti, vanheneva veljenne Herrassa, 
Olavi Syväntö