Olavi 2021 kesäkirje

 

Olavin tervehdys Beershebasta

Vaikka talvisateet Israelissa ovat jo loppuneet ja luonnossa kevään kukkaset värittävät nyt maisemaa, niin mieliala ihmisillä on masentunut monestakin syystä. Kevään kukkaset eivät kestä kauan Israelin kesän helteissä, joten paras aika vierailla täällä Raamatun maassa on huhti-toukokuussa. Kuitenkin turismi on jo vuoden ajan ollut rajoitettua kokonaan toisesta syystä eli Kiinasta turistien mukana liikkeelle lähteneen viruksen vuoksi, joka on nopeasti levinnyt ympäri maailmaa, myös Israeliin. Vaikka Israelin terveyshuolto on erittäin hyvä ja tehokas, niin silläkin on nyt ollut ongelmia hoitaa kaikkia näitä koronaviruspotilaita. Sairaalat ovat jo täynnä eikä hoitajiakaan ole enää tarpeeksi.

Toukokuun 9. päivän jälkeisenä yönä klo 1.30 alkoi Hamasin terroristien rakettisade Gazasta Israelin alueelle. Minunkin piti nopeasti laskeutua jyrkkiä portaita alas pommisuojaan ja ensimmäinen jysähdys ulkona kuului päivänselvästi jo ennen kuin ehdimme saada teräsoven kiinni. Näin kului ensimmäinen yöni 86-vuotiaana, ja kiitin Herraa hänen armostaan ja rakkaudestaan elämäni aikana. Sisareni Rauha-Lilja muisti vielä sen laulun sanat, joka meidän lapsuudessamme laulettiin päivänsankarille: "Kiitos sulle Jumalani armostasi kaikesta..." Silloin isäkin aina lauloi mukana, vaikkei hänellä ollut ollenkaan lauluääntä! Hän sanoi ennen kuolemaansa, että sitten taivaassa hänkin voi "uusin kielin" kiittää Jeesusta. Hänellähän oli koulutodistuksessaan laulussa alhaisin mahdollinen arvosana eli 4, aivan samoin kuin minullakin oli. Tämä rakettisade Gazasta jatkui siitä lähtien erikoisesti yöaikaan, ja se oli suunnattu Israelin kaikkiin suurimpiin kaupunkeihin. Kotikylämme on lähellä Beersheban kaupunkia ja hälytys siellä sekä räjähdykset kuuluivat hyvin meille asti.

Nykyinen USA:n presidentti Joe Biden on kertonut monta kertaa vuosien aikana ensimmäisestä matkastaan Israeliin. Senaattorina 1973 Biden sai mahdollisuuden tavata silloisen Israelin pääministerin Golda Meirin, joka yhdessä Yitzhak Rabinin kanssa selosti niitä vaaroja, joiden edessä Israel joutui koko ajan seisomaan, näyttäen kartalta vaikeaa tilannetta. "Saatoin nähdä hänen kasvoillaan syvän huolestuneisuuden", Biden sanoi kertoessaan tästä tapaamisesta vuonna 2010. Golda Meir oli rauhoittanut häntä sanomalla: "Senaattori, älkää olko huolissanne, meillä israelilaisilla on 'salainen ase'." Biden jatkoi: "Luulin, että hän ilmoitti tämän asian vain minulle eikä kenellekään muulle koko maailmassa. Luulin, että hän kertoo sen minulle ja kysyin häneltä kiihkeästi, mikä se Israelin salainen ase on. 'Meillä ei ole mitään muuta paikkaa mihin mennä', vastasi Golda Meir." Tämä hänen toteamuksensa on edelleen totta. Juutalaisia on vielä nytkin enemmän Israelin maan ulkopuolella kuin asuu Israelissa. Juutalaisilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta olla kansana missään muualla kuin siinä Jumalan antamassa "Luvatussa maassa", jonne Mooses johti kansansa 40 vuoden erämaavaelluksen kautta.

Israelin monien raamatullisten juhlien joukossa helluntai- eli shavuot-juhlalla on monta merkitystä. Eräs niistä on juutalaisen Zoharin mukaan Israel-morsiamen ja Kaikkivaltiaan Jumalan välinen avioliitto. Silloin valvotaan koko yö tutkien Mooseksen kautta annettua lakia, onko se ymmärretty oikein. Perimätiedon mukaan Israelin kansa ei jaksanut loppuun asti kuunnella Mooseksen kautta annettua Jumalan lakia, vaan illan tullen torkkui väsyneenä Jumalan vuoren juurella Mooseksen puhuessa sille. 2. Moos. 24-31. Niinpä nyt vietetään shavuot-juhlaa tutkimalla koko yö Jumalan antamaa lakia. Shavuot on myös viljankorjuujuhla, jota vietetään 50 päivää pääsiäisen jälkeen ohranleikkuun päättyessä ja vehnänkorjuun alkaessa. Silloin maatiloilla juhlitaan ja iloitaan vuoden sadosta sitä pelloilta korjattaessa. "Jumalan lain hyväksyminen Siinain vuoren juurella merkitsi kansallisen kypsyyden saamista, mikä on juutalaisuuden suurin lahja koko ihmiskunnalle", toteaa juutalainen kirjailija Dvora Waysman.

Ruutin kirja Raamatussa on yksi niistä viidestä kirjakääröstä, jotka luetaan kerran vuodessa läpi synagogassa. Se on kertomus rakkaudesta mooabilaisen miniän ja juutalaisen anopin välillä, mikä johti siihen, että juutalainen mies otti vaimokseen tämän mooabilaisen lesken, joka oli sanonut anopilleen: "Sinun kansasi on minun kansani ja sinun Jumalasi on minun Jumalani". Tästä avioliitosta syntyi Oobed, josta tuli kuningas Daavidin isän Iisain isä, Ruut 4:17. Seuraava kirja Raamatussani on ensimmäinen Samuelin kirja, jossa kerrotaan rukouksia kuulevasta Jumalasta. Jumala antoi Hannalle pojan, jota hän Herralta rukoili. Kiitollisena Hanna luovutti hänet jo pienenä poikana eliniäksi palvelemaan Herraa. Aikuisena Samuel toimi tuomarina koko elämänsä ajan ja voiteli Israelin kansan ensimmäiset kuninkaat, ensin Saulin ja sitten Daavidin, korkeaan virkaansa kansan johtajina. Kristittyinä uskovina meidän tulee rukoilla oman kansamme hallituksen ja johtajien puolesta, että he saisivat viisautta ja johdatusta Jumalalta, miten suhtautua juutalaisiin sekä Israelin kansaan ja valtioon. Juutalaisten kautta olemme saaneet sekä Vanhan että Uuden Testamentin kirjoitukset luettavaksemme omalla kielellämme. Herra antakoon sitä armoa, että myöskin eläisimme Jumalan sanan mukaan sen elämän, minkä olemme itse kukin Jumalalta elettäväksemme saaneet.

"Joka aamu on armo uus…" Herralle kiitollisena kaikista teistä uskonystävistä, esirukoilijoista ja tukijoista, jotka hän on antanut.

Herramme paluuta ja hänen valtakuntansa tulemista odottaen, ikääntynyt veljenne Herrassa,

Olavi Syväntö