Olavi 2021 kevätkirje

 

Olavin tervehdys Beershebasta

"Helmikuu on lyhin kuukausistamme, mutta silti siihen mahtuu monia syntymäpäiviä, kuten minun ja vaimoni uudestisyntymispäivä, kun meidät molemmat kastettiin kylmässä vedessä yksityisessä uima-altaassa Dallasissa. 7 kuukautta myöhemmin saavuimme Israeliin. Olen varmaan unohtanut jo monia asioita 40 vuoden aikana, mutta tämän kokemuksen muistan kuin eilisen päivän." Näin aloittaa kertomuksensa messiaanisen seurakuntamme juutalainen pastori Howard ja jatkaa seurakunnan nykytilanteesta: "Ehkä Herra palaa ennen kuin 50 vuotta tulee täyteen. Tänään päivä alkoi normaalisti, mutta pian suunnitelmamme muuttuivat. Klo 8.30 sain kyselyn, suoritanko hautaan siunaamisia. Järkyttyneen naisen ääni kertoi puhelimessa, kuinka hänen miehensä oli kuollut edellispäivänä ollessaan kuntolenkillä. He olivat saaneet nimeni ystävältään, joka tuntee jonkun seurakunnassamme. Hautajaiset pidettäisiin tänään klo 13. Nainen odotti vastaustani puhelin auki ja kertoi, että hänen miehensä oli kristitty, mutta ei messiaaninen uskova.

Pariskunta oli tullut Valkovenäjältä Israeliin 20 vuotta sitten ja mies oli vasta 48-vuotias. Hänellä oli liikeyritys kaupungilla. Halusin tarkentaa rouvalle sen, että kristittyjen hautausmaan omistajat voivat kyllä hoitaa koko hautauksen, mutta jos perhe haluaa minun hoitavan sen, teen sen uskovaisena kristittynä. Perhe suostui siihen. Kuolleella miehellä oli suuri perhe ja liikeystäviä, jotka tulivat suurena joukkona haudalle. Silloin oli todella hyvä mahdollisuus kertoa kaikille näille ihmisille Jumalan rakkaudesta, kuinka hän antoi oman poikansa Jeesuksen syntiuhriksi ja kuinka jokainen, joka uskoo häneen, pelastuu (Joh. 3:16). Snl. 30:4 sanotaan: 'Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? ... Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät?'

Niiden, jotka uskovat, ei tarvitse pelätä, kun tulee aika lähteä tästä elämästä, vaikka yllättäen. Rukoilen, että jotkut saattoväestä kuulivat nämä sanani vakavana Jumalan rakkauden kutsuna ja ottavat sen vastaan omakohtaisesti. Seurakuntana toivomme voivamme jatkaa rukoushuoneemme kunnostamista edelleen ja odotamme kokoontumisrajoitusten henkilömäärän poistamista voidaksemme jälleen kokoontua yhdessä, vaikkapa naamarit kasvoilla!

Vaikka Tel-Avivin lentokenttä on edelleenkin virallisesti suljettuna, niin uusien siirtolaisten kohdalla on tehty poikkeus. 26.2.21 Israeliin saapui 380 siirtolaista, joista suurin osa oli Etiopiasta, 82 Ukrainasta ja 12 Etelä-Afrikasta. He kaikki joutuivat heti määräajaksi karanteeniin erityiseen koronahotelliin.

Juutalaiset viettävät raamatullisia juhliaan ympäri vuoden, asuivatpa he missä maassa tahansa, mutta uudempaa Tu BiShvat -juhlaa voidaan sen nykymerkityksessä viettää vain Israelissa. Rabbit määräsivät kyseisen päivän kaikkien puiden 'syntymäpäiväksi', joten se on nyt nimeltään Puiden uusivuosi, jolloin lapsetkin viedään istuttamaan nimikkopuu itselleen tai jollekin läheiselle. Sitten he seuraavat sen kasvamista, varsinkin jos se on perheen omalla pihalla.

Kansainvälinen Open Doors -järjestö, joka toimii vainottujen kristittyjen auttamiseksi yli 70 maassa, on julkaissut maailmankartan, josta näkyy, missä maassa aktiivisia kristittyjä vainotaan eniten tällä hetkellä. Kartta peittää koko maailman ja sen voi tilata Suomen Open Doorsilta (opendoors.fi). Israelkin näkyy siinä kartassa pienenä valkoisena suikaleena, koska täällä ei 'virallisesti' vainota kristittyjä valtion toimesta, mutta sitäkin innokkaammin kyllä monet rabbit vastustavat messiaanisten juutalaisten perustamia seurakuntia.

Meillä oli ilo saada täydennystä paikalliseen raamattuvarastoomme, kun Aviel toi hiljattain autollaan meille pari tuhatta erikielistä ja erikokoista Raamattua. Niistä lähes puolet oli vasta hiljattain saatu maahan ja tuotu satamasta suoraan päävarastoomme, josta ne sitten jaetaan lahjana uskovien seurakuntiin, jotka haluavat antaa jokaiselle pyytäjälle Raamatun hänen äidinkielellään, kouluikäisille lapsille tietysti hepreaksi tai arabiaksi.

Israelin hallituksen mahtava rokotusohjelma on tarkoitus viedä kokonaan läpi huhtikuun loppuun mennessä. Tähän mennessä jo yli 4,85 miljoonaa ihmistä Israelissa on saanut ensimmäisen pistoksen Covid-19 virusta vastaan ja 3,57 miljoonaa jo toisenkin pistoksen, minä näiden joukossa. "Tehohoidossa olevien koronapotilaiden määrä on laskenut alle 700:aan ensi kertaa kahteen kuukauteen", ilmoitti pääministeri Netanjahu ilahtuneena 5.3.21. "Rutto on jo takanamme", hän sanoi. 45 000 oppilasta luokka-asteilla 7–10 voi nyt palata opiskelemaan kouluihin ja jotkut koulut jatkavat opetusta myös kesäloman aikana, mikäli opettajat suostuvat siihen.

Minun näköni on säilynyt hyvänä, kiitos Herralle. Normaali valossa voin lukea ilman lukulaseja, mutta kuuloni on heikentynyt, niin että kännykkäpuhelimessa on vaikea keskustella. Vanha lankapuhelimeni toimii edelleen hyvin, kun pidän kuuloketta korvaani vasten painettuna, mutta kännykkäpuhelimeni kokee sellaisen teon uudeksi 'käskyksi' ja katkaisee koko yhteyden!

Siunattua pääsiäisjuhlaa ja kevätaikaa teille kaikille rakkaat ystävät, esirukoilijat ja tukijat!

Olavi Syväntö