HOLOKAUSTIN MUISTOPÄIVÄNÄ 27.1.2023

Facebook Markku Ormala

Tänään on holokaustin muistopäivä ja muutama rivi siihen liittyen.

PAPPEUDEN VAIHTUMINEN

Muinoin Jerusalemin temppelissä uhrattiin joka päivä klo 9 ja klo 15 uhrin jälkeen ylimmäinen pappi lisäsi suitsuketta kultaiselle alttarille ja sanoi: ”Se on täytetty” ja näin oli syntiuhri suoritettu.

Noin jatkuivat suosisadat, mutta eräänä pääsiäisenä klo 15 Golgatalta kuului huuto: ”Se on täytetty”. Meidän ylimmäinen pappimme Jeesus Kristus sovitti silloin syntimme.

Ylimmäisestä papista oli määrätty: ”Se pappi, joka on ylimmäinen veljiensä seassa, jonka pään päälle voiteluöljy on vuodatettu ja joka pyhiin vaatteisiin pukemalla on vihitty virkaansa, älköön päästäkö tukkaansa hajalle älköönkä reväiskö vaatteitansa” 3 Moos 21:10. Virasta luopuessaan papin kasukan kaula-aukko repäistiin. Se merkitsi pappeuden luopumista.

Kun ylimmäinen pappi kuulusteli Jeesusta niin ”Silloin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Hän on pilkannut Jumalaa” Matt 26:65. Tällä toimenpiteellä ylimmäinen pappi itse erotti itsensä ylimmäisen papin virasta, ymmärsikö silloin suuri neuvosto, mitä tapahtui? - Sillä olihan ylipapista kirjoitettu Toorassa: ”älkääkä repikö vaatteitanne, ettette kuolisi ja ettei hänen vihansa kohtaisi koko seurakuntaa” 3 Moos 10:6. ja todella Jumalan viha laskeutui juutalaisten ylle, jotka sitten vielä vastasivat Pilatuksellekin ”Kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle" Matt 27:25.

MUUTOS

Seuraavana päivänä ei Temppelisssä enää ollut virassa olevaa ylimmäistä pappia, joka olisi ollut pätevä suorittamaan klo 15 uhria. Sillä juuri silloin olikin jo uusi Ylipappi. Hän kävi oman verensä kautta kaikkein pyhimpään ja sai aikaan sovituksen, siksi Hänen ihokastaan ei revitty ristin juurella.

Hänen kohdallaan toteutui kielto, että ylimmäinen pappi ei saanut repiä tätä kyseistä vaatekappaletta. Näin tapahtui pappeuden vaihtuminen säädettyllä tavalla ristillä klo 15.00.

Nyt pappeus tuli Hänelle, joka on sekä pappi, että Kuningas.

UHRAAMISEN LOPPUMINEN

Jeesuksen jälkeen temppelissä jatkuivat uhritoimitukset vielä 49 vuotta ja silloin Jerusalem ja temppeli tuhottiin. Pappeuden muutos oli näkynyt kuitenkin temppelin uhrimenoissa jo muutamia vuosia, sillä historijoitsija Josefus sekä Talmud kertovat, että uhrit olivat menettäneet voimansa.

JUUTALAISTEN OSA

Kun Ylimmäinen pappi oli repäissyt viittansa, jota seurasi Jumalan viha ”kohtaisi koko seurakuntaa” 3 Moos 10:6, juutalaiset olivat ottaneet itsensä päälle syyllisyyden.

Tämän jälkeen Jumala hajoitti heidät kaikkien kansojen sekaan. He saivat paeta miekkaa vuosisadat, josta holokausti oli yksi suurimmista vainoista. Mutta monessa kohdin Jumala oli luvannut: ”Minä olen armollinen, sanoo Herra, enkä pidä vihaa iankaikkisesti” Jer 3:12, Ps 103:9, Jes 57:16 jne.

”Mutta sittenkään, vaikka he ovat vihollistensa maassa, en minä heitä hylkää enkä viero heitä niin, että lopettaisin heidät ja rikkoisin liittoni heidän kanssansa; sillä minä olen Herra, heidän Jumalansa” 3 Moos 26:44.

Ja Jumala oli antanut monta lupausta koota heidät kaikkien kansojen seasta takaisin omaan maahansa eri ilmansuunnista, kaukaista merensaarista ja monien kansojen seasta, jolloin kysessä eivät ole profetiat Baabelista paluusta, vaan lupaus diasporasta palaamisesta: 5 Moos 30:1-6 Jes 43:4-8, Hes 38:8, Sak 8:6-8, Neh 1:8,9 jne.

Myös Jeesus vahvisti itsenäisen Israelin valtion uudelleen syntymisen: ”Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät Häneltä: "Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan (valtion) uudelleen?" Hän vastasi: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut.” Apt 1:6,7

Diasporasta paluu alkoi 1881, kun Venäjällä vainotut juutalaiset eivät enää paenneet vainoja pakoon toisiin maihin, vaan suuntasivat matkansa silloiseen Palestiinaan eli Israeliin. Jeesuksen profetia sai täyttymyksen 1948, silloin syntyi nykyinen itsenäinen Israelin valtio.

Jumala on koonnut heidät päivänkoiton ja päivänlaskemilta maista ja maan ääristä ”Tuo esiin sokea kansa, jolla kuitenkin on silmät, ja kuurot, joilla kuitenkin on korvat” Jes 43:4-8. He ovat palanneet profetioiden mukaan vielä tuntematta Messistaan, mutta se aika on jossain edessä päin.